Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Ostatnio, na skutek jednego z filmów dokumentalnych wyreżyserowanych przez Jamesa Camerona, które można zobaczyć w różnych serwisach VOD mówi się bardzo dużo na temat diet roślinnych. Prawie każdemu po zapoznaniu się z produkcją, która zgodnie z tytułem miała zmienić zasady gry, zwłaszcza w sporcie, zastanawia się czy dieta wegańska to jedyna słuszna dieta i czy powinien zrezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego.

Przede wszystkim wyjaśnić należy trzy wymiennie stosowane ze sobą pojęcia, które jednak nie oznaczają tego samego. Mowa o weganizmie, wegetarianizmie i diecie roślinnej. Weganizm wyklucza z diety wszystkie produkty odzwierzęce oraz produkty, w których proces pozyskiwania były zaangażowane zwierzęta. Wegetarianizm zakłada rezygnację z mięsa i jego przetworów. Natomiast dieta roślinna dopuszcza od czasu do czasu spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, włącznie z mięsem.

Każda z tych diet może być stosowana, nawet w ujęciu długoterminowym, jednak wymaga ona szczególnej uwagi i może wiązać się z trudnościami w jej zbilansowaniu. Wykluczając całkowicie produkty pochodzenia zwierzęcego jesteśmy narażeni na trudność w pokryciu zapotrzebowanie m.in. na wapń oraz wit. B12. Nawet wykluczenie wyłącznie mięsa z diety wymaga od nas uwagi na odpowiednią podaż wapnia oraz technik zwiększających jego absorpcję. Kolejnym elementem, na który należy zwrócić uwagę jest odpowiednia podaż białka w diecie. Jak powszechnie wiadomo najwięcej białka znajdziemy w mięsie, rybach, jajkach oraz produktach mlecznych, a więc tych produktach, które w niektórych z omawianych diet są zabronione. Jeżeli więc decydujesz się na diety opierające się na produktach roślinnych, zwłaszcza na weganizm musisz poznać roślinne źródła białka, które pozwolą pokryć Twoje zapotrzebowanie na ten niezwykle ważny składnik. Innym problemem, który może być szczególnie uciążliwy dla sportowców muszących dostarczać duże ilości energii, jest wysoka zawartość błonnika w produktach roślinnych. W wyniku wysokiej sytości przy stosowaniu diety roślinnej może zmniejszyć się całkowita podaż energii w diecie, co dla zawodników może być efektem niepożądanym. Z drugiej strony należy pamiętać, że nie wszystkie produkty wegańskie są zdrowe. To właśnie świadome wybory decydują o tym czy nasza dieta ma charakter prozdrowotny.

Dieta wegańska, wegetariańska czy też po prostu w większości oparta na roślinach może być zdrowa, ale wcale nie musi być lepsza od diety konwencjonalnej. Z całą pewnością rezygnacja z mięsa, innych produktów pochodzenia zwierzęcego, czy tez wykluczenie z diety dowolnej innej grupy produktów, wymaga od nas większego zaangażowania i bardziej przemyślanego sposobu odżywiania, który zapewni nam wszystkie niezbędne składniki odżywcze.